Informacje dla Pacjentów, Rodzin oraz Personelu Szpitala
W dzisiejszych czasach leczenie szpitalne staje się coraz większym wyzwaniem. Codziennie dochodzi do sytuacji trudnych, a nawet konfliktowych. Pojawiają się dylematy dotyczące postępowania zarówno wśród pacjentów, jak i personelu, które często uniemożliwiają obiektywne i racjonalne spojrzenie na zaistniałą sytuację oraz odnalezienie możliwie najlepszych rozwiązań.
Często zdarza się, że pacjent i jego rodzina postrzegają sytuację zupełnie inaczej niż personel Szpitala, a nawet w obrębie jednej rodziny dochodzi do różnicy zdań, w konsekwencji czego trudno jest podjąć decyzję wobec bliskiej im osoby – pacjenta Szpitala.
W takich sytuacjach pomocny może stać się kontakt ze szpitalnym Zespołem ds. Etyki.
Członkowie Zespołu ds. Etyki
Zespół tworzą pracownicy Szpitala ze środowiska medycznego oraz radca prawny
i pracownik administracyjny.
Zadania Zespołu
Do zadań Zespołu ds. Etyki należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony praw pacjentów zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej
oraz zapisami Ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, - zdefiniowanie problemów etycznych, mogących wystąpić w szpitalu i określenie sposobu ich rozwiązywania, w szczególności w zakresie leczenia podtrzymującego życie,
- pomoc w rozwiązywaniu dylematów natury etycznej pracownikom Szpitala, pacjentom, rodzinie pacjenta,
- reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania obowiązującego w Szpitalu Kodeksu Etycznego.
Okoliczności, w których wskazany jest kontakt z Zespołem
Kontakt z Zespołem ds. Etyki jest wskazany, gdy:
- osoba zgłaszająca dostrzega, iż występuje problem natury etycznej w opiece nad pacjentem (naruszenie jego praw, godności, występowanie konfliktu, działanie na szkodę etc.),
- mimo upływu czasu niemożliwe jest wypracowanie rozwiązania problemu, który satysfakcjonowałby obydwie strony.
Kontakt z Zespołem
Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się przez:
- Pocztę elektroniczną (adres: sekretariat@szpitallapy.pl);
- Zgłoszenie pisemne skierowane do Sekretariatu Szpitala w zaklejonej kopercie, zaadresowanej do Zespołu ds. etyki.
Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.
Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
- telefon kontaktowy oraz adres e – mail wnioskodawcy
- adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź na wniosek ma zostać przesłana w formie listownej)
- opis problemu etycznego